ترویج و آموزش کشاورزی
نسیم ایزدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
در چند دهه اخیر ضعف کارآمدی فعالیتهای بخش دولتی و حضور کارگزاران جدید در عرصه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی منجر شد به اینکه نظامهای ترویج کشاورزی به تنوع کارکردی و تکثرگرایی ساختاری جهت تسهیل مشارکت بخشهای مختلف، اعم از دولتی، خصوصی و غیردولتی (مردمنهاد) روی کنند. هدف این مطالعه، تعیین کارکرد سازمانها در نظام ترویج ...
بیشتر
در چند دهه اخیر ضعف کارآمدی فعالیتهای بخش دولتی و حضور کارگزاران جدید در عرصه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی منجر شد به اینکه نظامهای ترویج کشاورزی به تنوع کارکردی و تکثرگرایی ساختاری جهت تسهیل مشارکت بخشهای مختلف، اعم از دولتی، خصوصی و غیردولتی (مردمنهاد) روی کنند. هدف این مطالعه، تعیین کارکرد سازمانها در نظام ترویج تکثرگرا در ایران است. این تحقیق به روش دلفی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را 50 نفر از متخصصان و کارشناسان موضوعی تشکیل دادند. در روش دلفی از نمونهگیری استفاده نمیشود بلکه پانل کارشناسان براساس تخصص موضوعی و تجربه حرفهای به صورت هدفمند انتخاب میشود. این تحقیق در سه مرحله انجام شد که چهارده سازمان و پنج دسته کارکرد توسط کارشناسان معرفی شدند. پس از حذف گویههایی که کمتر از 80 درصد نسبت به آنها توافق جامع وجود داشت، کارکردهای هر سازمان بهدست آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که در یک نظام ترویج تکثرگرا بصورت همزمان مراکز تحقیقات، شرکتهای خصوصی، مراکز ترویج جهاد کشاورزی و شرکتهای تعاونی، برنامههای آموزشی و ترویجی برگزار میکنند که مخاطب براساس نیاز، سطح آگاهی کیفیت خدمات به یکی از این سازمانها مراجعه میکند. در این سیستم فضای رقابتی باعث بهبود کیفیت خدمات میگردد.
ترویج و آموزش کشاورزی
پوریا عطائی؛ نسیم ایزدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
گردشگری روستایی را میتوان کلیه فعالیتهای تفریحی و گردشگری در مناطق روستایی که بر پایه کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، هنرها و صنایع دستی، آداب و رسوم محلی و غیره انجام میگیرد، نامید. هدف اصلی این پژوهش بررسی تعیین کنندههای جذب گردشگران در مناطق روستایی از دیدگاه اهالی روستای اسفیدان بوده است. جمعیت این مطالعه، خانوارهای ساکن ...
بیشتر
گردشگری روستایی را میتوان کلیه فعالیتهای تفریحی و گردشگری در مناطق روستایی که بر پایه کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، هنرها و صنایع دستی، آداب و رسوم محلی و غیره انجام میگیرد، نامید. هدف اصلی این پژوهش بررسی تعیین کنندههای جذب گردشگران در مناطق روستایی از دیدگاه اهالی روستای اسفیدان بوده است. جمعیت این مطالعه، خانوارهای ساکن در روستای اسفیدان بودهاست (544 خانوار). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برابر 226 سرپرست خانوار تعیین گردید که این تعداد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری آن بوسیله پانلی از متخصصان تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز پیش آزمونی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه اجرا شد و آلفای کرونباخ آن 79/0 بهدست آمد. نتایج نشانداد که سازههای تعیین کننده جذب گردشگران در چهار عامل زیرساختی، زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی جای گرفتند.